In deze sectie komen de wijzigingen van thema Onze leefomgeving aan bod.
1.2 Preventie, handhaving Drank en Horeca Wet
Tijdens de corona periode zijn er geen tot minder controles gedaan. Hierdoor is er budget overgebleven. Een deel van dit budget wordt nu ingezet voor de pilot Alcohol in het verkeer. Het restant wordt als voordeel in de BERAP 2025 II opgenomen. Dit levert een voordeel op van € 40.000.
Financieel effect: € 40.000 voordeel
1.2 Antidiscriminatievoorziening
Vanuit de algemene uitkering ontvangen we een hogere uitkering van € 3.625 voor een antidiscriminatie voorziening. Dit bedrag voegen we toe aan het budget voor Verkiezingen.
Financieel effect: € 3.625 budgettair neutraal
2.1 Doorfietsroute Emmen- Borger (WOKT)
Woningbouw op Korte Termijn (WOKT) is gericht op infrastructurele voorzieningen ten behoeve van woningbouw. Met de provincie Drenthe hebben we onderzocht de eventuele subsidiemogelijkheden voor de doorfietsroute Emmen-Borger. Deze doorfietsroute vergt een forse investering (ruim € 8 miljoen) en het is een unieke kans dat Rijk en Provincie Drenthe fors kunnen bijdragen aan deze route. We hebben een aanvraag voor deze subsidie ingediend. Een essentiële voorwaarde voor de subsidie is cofinanciering.
De verwachting was dat voor 1 november 2025 er meer duidelijkheid zou komen of onze gemeente in aanmerking komt voor deze subsidie en ook hoeveel subsidie we dan kunnen krijgen en daarmee welk bedrag we als gemeente dan zelf dienen bij te dragen. Indicatief noemen we de bijdrage van onze gemeente een bedrag van € 1,7 miljoen. Dit betekent dat Rijk en Provincie dan ruim € 6 miljoen bijdragen. In de begroting 2026 en financiële update 2025 hebben we dit op PM geraamd. Het is inmiddels duidelijk dat er voor
1 november geen uitsluitsel zal zijn over deze aanvraag. In deze BERAP 2025-II is dit dan ook nog steeds PM geraamd. Zodra er duidelijkheid komt over deze aanvraag zullen we u een raadsvoorstel aanbieden, ons voornemen is om dit nog in deze bestuursperiode te doen.
Financieel effect: pm
5.2 Schoonmaakkosten gemeentelijke gebouwen
Door de gestegen prijzen als gevolg van inflatie, de nieuwe aanbesteding, het groter worden van de gebouwen en het bewerkelijker worden van de schoonmaakactiviteiten zien we ons genoodzaakt het budget met € 120.000 te verhogen. In de begroting 2026 is deze verhoging structureel verwerkt. Voor 2025 levert dit een nadeel op van € 120.000.
Financieel effect: € 120.000 nadeel
5.2 Huisvestingssubsidie kerncomplexen voetbal
Structureel is er € 140.000 per jaar beschikbaar voor de 4 kerncomplexen. In 2024 is dit bedrag niet benut en door middel van de Nog Uit te voeren Werken (NUW) meegenomen naar 2025. Dit budget wordt niet benut en zal daarom vrijvallen ten gunste van de exploitatie. Dit levert een voordeel op van € 100.000
Financieel effect: € 100.000 voordeel
5.2 Privatisering kern en niet kern complexen voetbal
Het privatiseren van de kern en niet kerncomplexen is in een ver gevorderd stadium. Het is onze intentie om het privatiseren zo veel mogelijk nog in deze bestuursperiode af te ronden. We zijn hierbij afhankelijk van ambtelijke capaciteit en ook besluitvorming van de voetbalverenigingen. In verband met deze afhankelijkheid hebben we voor het afronden van deze complexen de volgende prioritering: eerst Nieuw Buinen, dan Ees en daarna Buinerveen. Voor de privatisering overwegen we met één raadsvoorstel voor alle (niet) kerncomplexen te komen. Dit is afhankelijk van voortgang van de individuele privatiseringen. We vragen, in deze fase, niet om extra middelen en ramen dan ook PM.
Financieel effect: budgettair neutraal
5.7 Beleidsplan straatmeubilair
Het beschikbare bedrag voor onderhoud en vervanging van zit- en picknickbanken en afrastering is de laatste jaren niet geïndexeerd en structureel te laag. Bij de behandeling van het beleidsplan straatmeubilair 2025-2029 (raadsvergadering 10 juli 2025) is aangegeven de structurele last te verwerken in de Begroting 2026 en de incidentele last voor 2025 te verwerken in deze BERAP 2025 II. Hierdoor ontstaat er voor 2025 een nadeel van € 12.560.
Financieel effect: € 12.560 nadeel
5.7 Plantsoenbeheer
De prijzen voor het onderhoud van de groenvoorzieningen en gazons die onderhouden worden door Wedeka en Emco worden jaarlijks geïndexeerd. De prijzen zijn ten opzichte van het jaar 2024 geïndexeerd met ruim 6%. Door deze indexering valt de totale som van het onderhoud € 55.000 hoger uit. Dit levert een nadeel op voor 2025 van € 55.000. Dit betreft structurele kosten en zullen daarmee ook structureel opgehoogd moeten worden dit zal in BERAP 2026 I en Kadernota 2027 worden opgepakt.
Financieel effect: € 55.000 nadeel
8.1 Invoeringskosten Omgevingswet
Vanuit de algemene uitkering ontvangen we een compensatie voor de invoering van de Omgevingswet. We voegen de middelen toe aan de budget Ruimtelijke ordening algemeen.
Financieel effect: € 270.365 budgettair neutraal
8.3 Bouwleges
De opbrengst van de bouwleges is € 125.000 meer dan geraamd. Dit komt doordat als gevolg van ons woonprogramma er meer bouwvergunningen worden verleend. In de Begroting 2026 is in het kader van de zoektocht naar financiële ruimte hogere (bouw)leges van € 112.500 geraamd. We verwachten dat de komende jaren meer bouwvergunningen worden verstrekt en stellen in de Begroting 2026 voor om vanaf 2026 op deze wijze structureel de bouwleges met € 112.500 te verhogen. Voor het verstrekken van de bouwvergunningen is vanaf 2026 ook meer ambtelijke inzet (€ 100.000) noodzakelijk. In de legesverordening 2026 doen we daarom een voorstel om de legestarieven te verhogen.
Financieel effect: € 125.000 voordeel
